Jak stymulować rozwój przedszkolaków zabawkami?

Odpowiedni wybór zabawek zarówno dla niemowlęcia, jak i przedszkolaka odgrywa zasadniczą rolę w rozwoju dziecka. Czym się kierować podczas kupna, na co zwracać uwagę i co można osiągnąć poprzez wybór tej, a nie innej zabawki? – to najczęstsze pytania rodziców, na które warto poznać odpowiedź, by późniejsze zakupy trwały krócej i były pomocne w przebiegu prawidłowego rozwoju dziecka.

Wiek przedszkolny to nie tylko okres zabawy i poznawania otaczającego świata. To przede wszystkim czas, w którym rozwijają się zdolności naśladowcze, dojrzewanie motoryczne, jak i emocjonalno-społeczne. W związku z różnicą wiekową przedszkolaków (od trzech do pięciu lat) okres zabawy, tudzież samorozwoju jest zróżnicowany. Stąd też potrzebne są różne, w tym odmienne zabawki, nastawione z każdym rokiem na coraz to większe wyzwania dla dziecka.

Zabawki edukacyjne – trzylatki a pięciolatki

Rozwój trzyletniego dziecka w porównaniu z cztero- i pięcioletnim dzieli olbrzymia bariera. I choć na pierwszy rzut oka roczna różnica może być niedostrzegalna, rodzice stale przebywający ze swoimi dziećmi na pewno ją dostrzegą. Dlatego każda zakupiona zabawka powinna być adekwatna do wieku pociechy.

W co się bawią trzylatki?

Trzyletnie dzieci w odróżnieniu od starszaków znacznie częściej ulegają rozproszeniu. Dość często naśladują rówieśników, mimo iż nie potrafią się z nimi bawić. Z każdym miesiącem stają się coraz sprawniejsze fizycznie. W tym wieku swoją uwagę skupiają na lalkach, przytulankach, misiach czy ulubionym kocyku. Warto w tym czasie zainteresować je klockami, czyli tzw. zabawkami konstrukcyjnymi. Możliwość badania ich właściwości, samodzielnego tworzenia nowych form inspiruje dziecko i zaspokaja jego twórczą aktywność. Co więcej, wpływa na wspomniane wyżej dojrzewanie motoryczne. Koordynacja ruchów z każdym poturlanym w kąt klockiem i zwiększoną chęcią dążenia do ukończenia budowli staje się coraz lepsza. Ważną rolę w tym czasie odgrywa również pokaz teatralny. Aranżowanie scenek poprzez rozmowy misiów i lalek ma olbrzymi wpływ na zachęcenie trzylatka do szukania rozwiązań, tym samym zwiększania efektu terapeutycznego.

Jak wygląda zabawa czterolatków?

Zabawki dla czterolatków mogą już uwzględniać elementy codziennego użytku. Przykładowo, zabawa w dom w tym wieku to odwzorowywanie zachowań dorosłych. Czterolatki potrafiące dłużej przykuwać uwagę, interesujące się innymi rówieśnikami i zaczynające szukać pomocy u starszych wybiorą takie zabawki, które z każdą nową zabawą pozwolą wymyślić coraz to nowszy i bardziej urozmaicony plan sytuacyjny, zauważony u rodziców i skopiowany podczas zabawy. W tym wieku dzieci zainteresują się mebelkami, wózkami, sprzętami kuchennymi lub narzędziami.

Zabawki dla pięciolatków

Pięcioletnie dziecko, mimo iż nadal będące w wieku przedszkolnym, znacznie różni się od czteroletniego. Rok rozwoju silnie wpływa na zwiększenie zainteresowania dziecka rolą zabawek i ich przeznaczeniem. Dzieci w tym wieku coraz częściej zapraszają rówieśników do zabawy, samodzielnie doprowadzają zabawę do końca i coraz rzadziej potrzebują pomocy dorosłych w ustalaniu reguł. To wiek, w którym rodzice powinni zainteresować dziecko wierszykami, piosenkami, grą w piłkę czy też wspólnymi wygłupami. Gry, w których rywalizacja zachęca dziecko do kolejnej zabawy, udoskonalają umiejętności współzawodnictwa. Gry planszowe i puzzle uczą metody prób i błędów.

Jaka powinna być zabawka? Jakościowo dobra, kreatywna, inspirująca czy edukacyjna? Ważne, by była adekwatna względem wieku dziecka. Obok sfery emocjonalnej powinna rozwijać również chęci poznawcze, które zwiększą się jeszcze bardziej w wieku szkolnym.  Takie zabawki znajdziesz m.in. w sklepie PaTaToy.pl.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ