Nadkwasota

Nadkwasota to nieprzyjemna przypadłość ze strony układu trawiennego. Przejawia się zgagą, wzdęciami, nudnościami, zaparciami, odbijaniem kwaśnej treści żołądka oraz pieczeniem za mostkiem. Gdy jesteś takie dolegliwości powinieneś zdecydowanie zmienić dietę. Nieregularne posiłki, ciągły pośpiech, stres, alkohol, palenie papierosów… To prawdopodobnie być nadkwasota czyli nadmiar wydawania się soków żołądkowych, zwłaszcza kwasu solnego. Pełni on ważną rolę w ciągu trawienia, ale ma mocno żrące właściwości. Gdy jesteś dobra, nie musisz się go obawiać, bo żołądek pokrywa gruba warstwa śluzu, który neutralizuje działanie kwasów. Jednak jak ta naturalna bariera ochronna jest uszkodzona, a i wytwarzasz wiele soków żołądkowych, pojawiają się objawy nadkwasoty: kwaśne odbijanie, wymioty, wymioty, palenie za mostkiem, wzdęcia, zaparcia oraz zgaga. W takim wypadku zazwyczaj kojarzy się środki zobojętniające kwasy czy hamujące ich wydzielanie. Ale kluczową funkcję w leczeniu tych dolegliwości odgrywa dieta. Jedzenie powinno dostarczać wszelkich potrzebnych elementów pokarmowych, ograniczać wydzielanie kwasu solnego, neutralizować wyciąg trawienny oraz nie podrażniać żołądka.

Podstawa diety: systematyczne posiłki

Posiłki jadaj często co najmniej 5 razy dziennie. Potrawy powinny być świeże, ani za zimne, ani za gorące, rozdrobnione, najlepiej o konsystencji papki. Krócej wówczas występują w żołądku, co sprawia, iż wytwarza się mniej kwasu solnego. Możesz doprawiać je łagodnymi przyprawami ziołowymi, które wspomagają trawienie (np. koperkiem, natką, melisą). Niezbędne są zupy przecierane oraz sosy podprawiane zawiesiną mąki oraz śmietany czy mąki oraz mleka. Nie przejadaj się. Zbyt duży posiłek powoduje rozciągnięcie ścianek żołądka, to zaś pobudza wydzielanie gastryny – hormonu, który zwiększa produkcje kwasu solnego.

Dieta bogata w białko

Jak w żołądku jest zbyt wiele kwasu solnego, z pomocą przychodzi pełnowartościowe białko. Wiąże ono nadmiar kwasu solnego. Źródłem białka może być chude mięso, ryby oraz nabiał i jajka. Dziennie trzeba zjeść ok. 85 g białka. Tę liczba dostarcza rozłożone na parę posiłków następujące artykuły: 3,5 szklanki mleka (1,5 proc. tłuszczu), 2 szklanki jogurtu naturalnego, 50 g chudego twarogu, 80 g gotowanego mięsa, 25 g chudej szynki czy polędwicy, 20 g gotowanej ryby oraz jedno jajko.

Nadkwasota

Nacisk tłuszczu na hamowanie wydzielania soku żołądkowego

Jest potrzebny do przyswajania beta-karotenu, witaminy A, D, E oraz K z posiłków. Co więcej, minimalna ilość tłuszczu hamuje wydzielanie soku żołądkowego, a jednocześnie spowalnia ruchy żołądka. Dobrym źródłem tłuszczu jest masło (najwyżej 2 łyżeczki), śmietana oraz oleje (do 2 łyżek): sojowy, słonecznikowy, kukurydziany, rzepakowy, lniany oraz z oliwek.

Nacisk słodyczy na hamowanie wydzielania soków trawiennych

W normalnym menu możesz również uwzględnić niewielkie ilości cukru, prawdziwego miodu, domowej marmolady (razem nie dużo niż 4–5 łyżeczek). Słabe roztwory cukru hamują bowiem wydzielanie soków trawiennych przez żołądek.

Zła” gastryna – jak jej unikać?

Posiłki doprawiaj łagodnie – wybierz zioła, które pozytywnie wpływają na procesy trawienne, jak melisa, koper lub zielona pietruszka. Spożywaj nieduże porcje – obfite dania rozciągają żołądek, co prowadzi do wytwarzania gastryny – hormonu, który z kolei pobudza wydzielanie soku żołądkowego – tak rodzi się błędne koło. Stosuj dietę na nadkwasotę bogatą w pełnowartościowe białko – odnajdziesz je w twarogu, jajach, rybach. Ma je oczywiście także mleko – ale pij je w małych ilościach, bo w nadmiarze działa przeciwnie – zamiast osłaniać śluzówkę żołądka, wzmaga produkcję wspomnianej gastryny. Podobną zdolność hamowania wydzielania kwasu solnego wykazuje tłuszcz, który przy okazji spowalnia ruchy żołądka. Postaw na oleje roślinne, masło, śmietanę – również w niewielkich ilościach.

Mniej błonnika oraz dobre techniki kulinarne

Dieta przy nadkwasocie polega na ograniczeniu spożycia błonnika pokarmowego, który dodatkowo drażni ściany przewodu pokarmowego. Zatem zrezygnuj z produktów z pełnego przemiału na rzecz mąki oczyszczonej (chleb pszenny, biały ryż, białe makarony). Nie odstawiaj warzyw oraz owoców, ale jedz je po ugotowaniu, zmiksowaniu, przetarciu, czy w pij w formie soków. Które z nich Ci są? Przede wszystkim zdrowe oraz smaczne warzywa, w tym marchewka, dynia, buraki, kabaczek, szparagi. Gdy sięgasz po owoce, wybieraj dojrzałe okazy, np. banany, brzoskwinie oraz jagody. Pij wodę mineralną, ponieważ zamknięte w niej wodorowęglany wywierają zbawienny nacisk na alkalizację kwasów żołądkowych oraz łagodzenie dolegliwości połączonych z nadkwasotą. Dieta w nadkwasocie to więc dieta lekkostrawna, która ogranicza czy wyklucza artykuły sprzyjające wzmożonemu wydzielaniu soku żołądkowego. Przygotowując posiłki, możesz gotować, gotować na parze, dusić oraz piec bez dodatku tłuszczu (np. w rękawie). Wartość energetyczną diety skonsultuj ze specjalistą, który ustali ją w sposób indywidualny, stosownie do Twoich potrzeb. Zadbaj o odpowiednią aktywność ruchową, koniecznie rzuć palenie oraz inne używki.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ