Chrom i jego znaczenie biologiczne

Chrom to pierwiastek chemiczny, który na słynnej tablicy Mendelejewa znajduje się w bloku d, czyli tak zwanej sekcji metali przejściowych. W ustroju człowieka występuje on w śladowych ilościach, a jego dobroczynne właściwości zostały odkryte w latach 60 XX wieku podczas prowadzenia badań nad cukrzycą.

Eksperyment, któremu naukowcy poddali ssaki z rodziny myszowatych, polegał na doprowadzeniu ich do hiperglikemii w celu znalezienia środka, który pomoże walczyć z chorobą. Okazało się, że po podaniu zwierzętom drożdży piwowarskich cukrzyca zaczęła ustępować – to wszystko za sprawą znajdującego się w nich chromu, którego rola w normowaniu poziomu cukru we krwi okazała się nieoceniona.

Właściwości chromu

Dzięki stabilizacyjnej funkcji glukozy, chrom może zapobiegać tzw. uzależnieniu cukrowemu – pobudza trzustkę do produkcji insuliny, współpracuje z nią i pomaga transportować cukry do komórek. Jego stosowanie przyczynia się do zmniejszenia łaknienia na słodycze i skutkuje ogólnym obniżeniem uczucia głodu. Oprócz efektów antycukrzycowych, chrom redukuje poziom cholesterolu i ma właściwości ochronne, jeśli chodzi o tkanki i naczynia krwionośne.  Oddziałuje on również na kwasy tłuszczowe i wspomaga przewodzenie aminokwasów do tkanki mięśniowej, dzięki czemu chroni przed miażdżycą i niweluje ryzyko wystąpienia zawału mięśnia sercowego. Zalecany jest przede wszystkim:

  • Cukrzykom
  • Pacjentom zmagającym się z różnego rodzaju schorzeniami układu krążenia
  • Osobom chcącym stracić na wadze lub zwiększyć masę mięśniową

Chrom nie tylko reguluje metabolizm węglowodanów w organizmie – ma również działanie uspokajające, dlatego jest idealnym środkiem wspomagającym w okresach stresogennych – używa się go nawet w leczeniu stanów depresyjnych.

Naturalne źródła chromu oraz suplementy

Produkty spożywcze bogate w chrom to przede wszystkim ryby, owoce morza, mięso – głównie gotowana wołowina, jaja, pełnoziarniste produkty zbożowe oraz wspomniane już na początku drożdże. Jeśli chodzi o owoce i warzywa, to pierwiastek ten znajduje się w jabłkach, brokułach, szparagach, zielonym groszku czy sałacie. Chrom i jego pochodne występuje także jako suplementy diety w kapsułkach – https://www.apteka-melissa.pl/kategoria/chrom,750.html – w takiej formie najczęściej stosowane są podczas procesu odchudzania. Należy jednak pamiętać, że suplementacja chromem, która ogólnie uznana jest za bezpieczną, prowadzona nieprawidłowo może mieć także negatywne skutki. Wśród działań niepożądanych związanych z nadmiarem chromu nieorganicznego w organizmie wymieniane są przede wszystkim zawroty i bóle głowy, uczucie rozdrażnienia i wahania nastroju oraz problemy ze snem. W przypadku leczenia się na jakąkolwiek przewlekłą chorobę (szczególnie jeśli chodzi o zaburzenia psychiczne), przed podjęciem decyzji o zażywaniu suplementów z chromem należy skonsultować się z lekarzem.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ